Soalan Tolak Potongan Cukai Dari Interest Bank


SOALAN: 

Saya telah mendapat pinjaman untuk hartanah baru-baru ini dibeli. Hartanah ini tersebut telah disewakan dan menyediakan saya pendapatan sebanyak RM1,000 sebulan. Saya punya ansuran pinjaman adalah RM950. Saya ingin mengetahui:

Bolehkah faedah gadai janji bank ditolak cukai pendapatan peribadi saya? Jika ya, maka apa yang jumlah maksimum (seperti dalam RM) yang dibenarkan untuk potongan? Apakah kriteria yang diperlukan bagi jumlah yang penuh dengan potongan?

JAWAPAN: 

Ya, anda boleh memotong bahagian faedah gadai janji daripada cukai PENDAPATAN anda - semua itu. 

Sebagai contoh, jika faedah adalah RM900, anda boleh memotong semua itu. Walau bagaimanapun, ini hanya boleh digunakan untuk hartanah menghasilkan pendapatan (dalam erti kata lain, anda mendapat pendapatan sewa daripadanya). Oleh kerana itu, potongan adalah jelas tidak boleh digunakan untuk hartanah yang anda tinggal.

Dengan cara ini (dan dalam keadaan yang sangat jelas), potongan ini adalah untuk pulangan cukai pendapatan tahunan anda dan TIDAK apabila anda menjual harta itu. Itulah Real Gain Tax Property.

Daripada Azizi Ali