Patut Ke Beli Aset Kerana Semata Harganya Murah



Semasa aku pergi Inner Circle Azizi Ali,ini antara pesanan yang disampaikan pada aku.

So,aku harap korang akan dapat sesuatu.

---------------------------------------------------------------------------------

Betul tentang masa ini, anda akan telah didatangi oleh beberapa orang untuk membeli saham, unit amanah atau hartanah kerana ia adalah 'murah'.

"Ini adalah masa yang baik untuk membeli saham," mereka akan dengan senang hati memberitahu anda. "NAB turun sebanyak 30 peratus daripada tahap kemuncak, yang bermaksud bahawa anda akan mendapat lebih banyak unit jika anda membeli sekarang."

"Harga telah jatuh ke bawah, dengan lebih 40 peratus setakat stok adalah sangat murah sekarang. Saya fikir anda perlu melabur sekarang untuk mengambil kesempatan daripada peluang ini. Jika anda menunggu, harga mungkin akan naik dan anda akan terlepas peluang keemasan."

Sebahagian yang lain boleh menambah, "Anda perlu membeli hartanah sekarang. Harga telah stabil dan ini adalah masa yang baik untuk anda untuk mendapatkan mereka sebelum harga bertukar semula. Berdasarkan pengalaman terkini, saya rasa harga tidak lama lagi akan melonjak. Dan jika anda don 't membeli sekarang, ia boleh terlepas keluar dari jangkauan anda dan anda mungkin tidak mampu apa-apa harta di masa depan! "

Izinkan saya berkongsi beberapa perkara untuk membantu anda membuat keputusan kewangan yang lebih baik. Pertama, ia adalah benar bahawa banyak pelaburan menjual pada harga diskaun daripada yang tinggi sebelumnya. Sekiranya anda terdampar di sebuah pulau padang pasir, pasaran saham di seluruh worldcame yang runtuh sejak kebelakangan ini. Ini termasuk Bursa Malaysia. Indeks Komposit BSKL kini berlegar pada kira-kira 1,300 mata, turun dari semua masa yang tinggi daripada 1592 manakala harga hartanah telah menurun sedikit di sesetengah kawasan.

Sebelum saya menerangkan lebih lanjut, saya perlu memisahkan barangan dan perkhidmatan daripada pelaburan. Barangan dan perkhidmatan adalah perkara-perkara yang kita gunakan setiap hari - kereta, meja, kerusi, sabun, mendapatkan model rambut, perkhidmatan berkebun, dan lain-lain Pelaburan adalah di mana kita meletakkan wang kita dengan harapan untuk membuat lebih banyak wang. Ini termasuk hartanah, saham, dana amanah saham, bon, dan lain-lain (Pakar-pakar akan menanggung dengan saya selama satu minit kerana saya ingin jelaskan kepada semua pembaca apa yang saya bercakap tentang!)

Apabila harga barangan seperti sebotol syampu jatuh, katakan dari RM10 RM7 kerana jualan, kita perlu merebut botol syampu dan mungkin membeli dua botol! Mengapa, kerana harga yang lebih murah daripada sebelum ini dan kami tahu ia tidak akan kekal di sana untuk tempoh yang lama.
Yang sama memohon untuk perkhidmatan. Kita perlu menyewa perkhidmatan jika caj yang lebih rendah. Sudah tentu, ini adalah andaian bahawa kita perlu perkhidmatan di tempat pertama.

Walau bagaimanapun, kenyataan yang sama untuk membeli apabila ia murah tidak semestinya digunakan apabila ia datang kepada pelaburan. Kita tidak perlu tergesa-gesa untuk membeli produk kewangan hanya kerana ia adalah 'murah'. Ya, harga mungkin 20, 30 atau 40 peratus di bawah yang tinggi sebelumnya tetapi ia masih bukan alasan yang cukup baik untuk tergesa-gesa.
"Dan mengapa tidak?" Sesetengah orang mungkin bertanya.

Simple. Harga boleh menjadi murah untuk masa yang lama, panjang.
Jika harga kekal dalam belenggu itu untuk tempoh lima atau sepuluh tahun akan datang, wang anda akan duduk di sana melakukan apa-apa. Semua orang lain membuat wang di tempat lain, dan anda terjebak di tempat di mana tiada apa yang berubah. Yang mungkin berdegup tujuan anda membuat pelaburan di tempat pertama.

Sekiranya anda fikir keadaan ini tidak boleh berlaku, saya perlu menunjukkan bahawa Bursa Saham Tokyo - pasaran saham kedua terbesar di dunia - adalah dalam kemelesetan selama lebih sepuluh tahun, dan masih ada lagi sebagai tulisan ini! Sekarang saya yakin bahawa anda tidak mempunyai keinginan besar menunggu lima dan sudah tentu tidak sepuluh tahun menunggu untuk wang anda berkembang.

"Oleh itu, apabila saya perlu membeli itu?"
Anda perlu membeli apabila
(1) pelaburan yang murah; dan
(2) sesuatu yang tidak akan berubah memihak kepada mereka.
Oleh kerana (1) adalah jelas, mari saya jelaskan ayat (2).

Apa yang saya maksudkan dengan itu adalah bahawa pada pendapat anda, harga akan naik tidak lama lagi. Sudah tentu, 'tidak lama lagi' adalah subjektif. Ia mungkin dalam tempoh enam bulan, satu tahun atau dua tahun.

Sudah tentu sekali lagi, ini adalah panggilan penghakiman, yang bermakna anda boleh menjadi salah. Tiada siapa yang boleh memberitahu masa depan. Apa yang boleh kita lakukan adalah untuk membuat anggaran mengikut kami pendapat, pertimbangan, pengetahuan, pengalaman dan penyelidikan. Jika kita telah melakukan itu, maka kami telah melakukan semua yang kita boleh lakukan.

Ini juga bermakna bahawa jika anda percaya bahawa (2) tidak berlaku, maka jawapannya tidak untuk melabur! Simpan wang anda, dan tawaran masa anda. Dengan cara ini, tidak ada undang-undang, kaedah atau peraturan yang mengatakan bahawa anda perlu melabur wang anda pada setiap masa. Ada kalanya perkara yang terbaik yang boleh anda lakukan adalah untuk duduk dan menunggu peluang yang betul.

Jadi untuk meringkaskan, tidak membeli pelaburan hanya kerana ia adalah murah. Membeli kerana ia adalah murah dan kerana harga kira-kira untuk hadir.