JENIS2 "HARGA" HARTANAH



Ok..Terima kasih atas respond anda semua. Sungguh Ohsem!

Kita mulakan dgn dgn gambarajah di bawah. Gambarajah di atas ini dibuat utk memudahkan pengalaman. Sebelum kita belajar bagaimana nak kira, kita dapatkan dulu gambarannya dahulu.

Utk definisi sebenar "Market Value" , sy akan terangkan pada sessi akan datang.

"ASKING PRICE" 

Asking price adalah harga yg ditawarkan @ harga yg selalu diletakkan didalam iklan. Harga ini biasanya @ kebanyakannya diletakkan tinggi sedikit utk memberi ruang TAWAR-MENAWAR atau NEGO. Bermaksud harga beli @ selling price @ harga final akan dibawah asking price.

Kesimpulannya, Asking Price adalah siling. Secara teorinya Market Value tidak akan lebih dari Asking Price. Ini boleh dijadikan border siling kita.

"AUCTION PRICE"

Sy explain dahulu tentang Auction Price @ Reserve Price. Harga ni biasanya di letakkan sebagai harga permulaan pembidaan dalam hartanah lelong.

Pembeli (Pembida) perlu membida atau "BID" harga lebih tinggi utk memenangi lelong tersebut. 

Jadi kesimpulannya, ini adalah harga LANTAI. Harga final akan berada diatas harga lantai ni.

"MARKET VALUE @ HARGA PASARAN" 

Salah satu elemen Market Value adalah "wiling buyer and willing seller" dalam pasaran terbuka. 

Salah satu kaedah popular menentukan Market Value, penilai biasanya akan menggunakan Kaedah Perbandingan @ Comparison Method.

Comparison Method adalah satu cara menggunakan harga jualan5 @ transaksi terkini. Dgn kata yg lebih mudah berapa rumah di situ org dah terjual beli. 

Of course ada banyak prinsip dalam Kaedah Perbandingan ini terutama utk qualify kan transaksi ada yg tinggi dan ada harga jual yg rendah. Yg ni sy akan explain pada masa datang. Utk sekadar pemahaman Market Value adalah harga harga jualan yg telah dilalui proses tawaran yg telah dipersetujui oleh pembeli dan penjual.

Dua elemen di atas (Asking Price & Auction Price) adalah melambangkan definisi atau proses penawaran tersebut.

Kesimpulan terakhir, secara teorinya Market Value @ Harga Pasaran seharus berada diantara Asking Price dan Auction Price.

Dalam menganggar harga rumah akan mengambil ketiga2 harga ini sebagai ukuran.



Baca Penuh Di Sini