Masam Pahit Kelat Dunia Hartanahku Oleh Abang Ensem Part 1


1. Aku ada berbelas unit hartanah. Ramai yang kagum dan teruja denganku sehinggakan ramai yang meletakkan aku sebagai idola mereka.

2. Amat beruntunglah individu bernama AE dek kerna income yang tidak pernah putus dari rumah-rumah sewanya. Itu telahan mereka tetapi hakikatnya, tidak ramai yang tahu akan kepayahan yang aku hadapi sebelum sampai ke kondisi ini. Secara ringkasnya, berikut adalah momen-momen masam, pahit dan kelat yang terpaksa aku lalui ketika memiliki berbelas hartanah ini :

i. Rumah pertama (1998) : Sangkaku untuk dijadikan tempat berteduh usai ijab dan qabul. Sayangnya terbengkalai tak 'timbul-timbul'.

ii. Rumah kedua (2001) : Unit pertama dibeli melalui lelong. Sayangnya rosak teruk tanpa 'frame' tingkap yang kelihatan lompong.

iii. Rumah ketiga (2001) : Lokasinya HOT, harganya 'NOT'. Akibatnya, modal pun menjadi 'SHORT' dan terpaksalah pasangan mempelai baru ini mengikat 'perot', agar unit ini dapat kami 'bought'.

iv. Rumah keempat (2002) : Teruja dengan apartmen studio pertama di Shah Alam. Sayangnya sehingga kini 'positive cashflow'nya tak pernah jenguk memberi 'salam'.

v. Rumah kelima (2005) : Wow !! Flat Seksyen 7 ditawarkan kepadaku. Sayangnya 14 bulan instalmennya terpaksa didahulu. Gara-gara pemilik lama dan bank berstatus 'seteru'.

vi. Rumah keenam (2005) : Tersenyum menang lelongan tertinggi. RM26,000 jumlah, hartanah dimenangi. Sayangnya rumah ber'bumbungkan matahari'. Di kala hujan bertakung airnya di sana dan sini.

Baca Post Asal Di sini


Oleh Abang Ensem