EXIT PLAN / BACK-UP PLAN / CONTINGENCY PLAN / CARI JALAN KELUAR

Sejak akhir-akhir ni ada pembida menang lelong hilang deposit kerana tidak dapat pinjaman dari pihak bank. Terutamanya unit yang berharga bawah 100k.

Betul ke bank tak ambil pinjaman bawah 100k?

Jawapan 

Terpulang kepada polisi bank, pinjaman saya sendiri pernah ditolak oleh bank yang melelong. Alasan mereka hanya menerima pinjaman 200k dan ke atas. Merata saya mencari loan. Akhirnya 2 loan saya diterima CIMB bank. 1 masih lagi belum selesai kerana sekatan low cost, perlu mendapat kelulusan MB, ditambah lagi Developer Muflis.

Tidak semua cerita manis dalam pelaburan lelong. Memang harga lebih murah. Tapi risiko amat besar. Perlu bersiap sedia dengan beberapa plan A,B,C,D dan seterusnya sampai Z.

Sepatutnya sebelum masuk lelong kita dah siap sedia dengan plan kita. Fikir sebarang kemungkinan yang akan berlaku. Cari jalan untuk atasi. Bukan selepas tersangkut baru nak fikir jalan keluar.

Antara plan yang boleh dicuba

1) Letakkan 2 nama sewaktu membida. Tapi pastikan CCRIS dan CTOS bersih serta pendapatan penama kedua mampu sokong document kita.

2) Bersiap sedia dengan Duit Tunai. Mungkin boleh buat pinjaman dari Koperasi atau keluarga yang mampu. Sekiranya pinjaman tidak lulus boleh bayar tunai dan "remortgage" mengikut harga pasaran. Keuntungan boleh share dengan keluarga yang beri pinjaman tersebut (mana ada orang nak bagi pinjaman pelaburan macam tu je.. bagi lah sekurang2nya dia tahu kita berniaga dengan cara yang betul dan mudah untuk pinjaman seterusnya)

3) Pengeluaran KWSP akaun 2, boleh memohon pengeluaran kwsp sekiranya rumah yang pertama. Boleh juga memohon simpanan KWSP akaun 2 pasangan untuk menambah. Tetapi nama perlu ada dalam Contract Of Sale tadi.

4) Lantik lah solicitor sebelum tamat tempoh contract. Ada sesetengah unit yang boleh pindah nama kepada pihak yang lain (tertakluk pada syarat di dalam Pengistiharan Lelongan). Hanya solicitor boleh memohon.

5) Jalan terakhir adalah membuat pinjaman peribadi. OCBC, CITY Bank, Hong Leong menawarkan hingga 200k pinjaman peribadi. Bila buat pinjaman besar seperti ini, adalah mustahil untuk membuat Pinjaman yang lain. Jual lah rumah tersebut untuk mendapatkan pusingan modal. Terpulanglah pada anda nak bayar penuh pinjaman peribadi atau melabur lagi bagi memaksimumkan untung.

6) Ada juga yang ambil cash dari Kad Kredit, dengan modal tersebut mereka buat pusingan modal. Tahu risiko dan manipulasi kemudahan yang ada.

Apa pun caranya perlu difikir sebelum masuk lelong. Bukan selepas. Takut tak sempat nak buat. Time Frame kena jaga bila beli rumah lelong.
*mungkin ada cadangan lain untuk ditambah, saya alu2kan untuk memberi idea kepada mereka yang masih belum dapat jalan penyelesaian

Oleh Shariza Abd Latif 


Baca Post Asal Di sini