Bagaimana Lelaki Ini Beli Hartanah Dengan Modal Minima

Cerita modal minima....

Paling penting modal muka kacak, muka kesian dan ayat manis.
Nak jadikan cerita masa aku nak beli rumah, memang nak sangat beli... Tapi duit tak berapa nak ada. Cuma dalam 10k+ je.

Tapi disebabkan aku jenis yang slamber, kita cari dulu rumah. Balik kerja pusing naik motor survey kawasan. Dalam masa yang sama usha internet kot kot jumpa rumah yang diidamkan.

Sampai satu hari kawan aku cakap, ada owner ni nak jual rumah dia sebab dah pindah rumah. Aku terus message dia kat fb, sebab jumpa fb dia je.

Deal punya deal, kita jumpa.

Masa jumpa aku mintak nego dan markup loan kalau dapat, owner kata nanti abg fikir dulu.

Proses follow up pun bermula.. Whatsapp dan jumpa.
Masa jumpa kat kedai makan tu, aku cuma naik motor je. Dan aku sebenarnya nak rumah tu.. Tapi duit tak cukup pulak

Dia nak jual 145k, aku nak markup 160k. Mesti la perlukan 16k, belum kira duit lawyer lagi...

Tapi aku cuma ada 10k+ je..
Macam mana ? Huhu

Kalau 90% loan x 160k = 144k. Patut aku cuma bayar 1k je kat abg tu.

Masa sembang dengan abg owner tu, aku last last buat muka kesian dan cakap.

Bang, saya takda duit nak beli rumah abg ni, tapi saya nak sangat beli.

Abg tu mintak 10k je, dia kata takpe bayar 10k je sebab dia nak settlekan tunggakan bil dan maintenence rumah tu.

Ok la deal.

So aku cari lawyer, bayar 10k thru lawyer dan mintak snp dan bil rumah tu untuk aku apply loan.

Kesudahannya, loan lepas dengan pb bank.

Kesudahan cerita baki 9k dari duit diatas aku settlekan bil lawyer. 

Dapat la balance lagi skit.

So sebenarnya aku beli rumah keluar duit tak sampai 10k pun.

Terima kasih abg owner, walaupun kisah lama... Tapi saja nak bagi tau korang..

Kalau ada duit kat tangan tu, jangan la segan... Nak beli rumah kena yakin. Buat slamber je walau duit tak banyak. Usaha, nanti ada la tu. Tapi janganlah duit takda , cari rumah landed 500k. 

Hahah

So pepandai la gunakan skill nego, buat muka kesian, yakin diri paling penting.

Oleh Mohd Aslam 

Baca Post Asal Di sini