Nak Mintak Loan Tiada SLip Gaji?

Oleh KY TEE

Bagi sesiapa yang bekerja sebagai contract staff, biasanya contract cuma setahun, kalau mereka ingin beli hartanah , kebanyakan bank akan tolak pemohonan mereka sebab mereka adalah contarct staff, jadi ada apa apa cara untuk mengatasi masalah ini?

Cara cara adalah daftar sebuah company dengan SSM enterprise atau sole prop dengan bayaran daftaran setahun cuma RM 70, semasa daftaran jenis jenis perniagaan boleh tulis pengurusan & perkhimatan atau jual beli barang .

Lepas daftaran company dengan SSM, boleh buka current account dengan bank atas nama company, awak kena jaga account awak selama 6 bulan atau lebih , setiap bulan perlu masuk dan keluar wang dalam current account company, kena jaga ending balance dan total credit, kalau boleh setiap hujung bulan maintain 5 angka dalam current account.

Lepas 6 bulan atau lebih, boleh gunakan bank statement current account buat pinjaman dengan bank, tapi bukan semua bank boleh terima bank statement awak, awak kena pandai pilih bank yang boleh terima pemohonan pinjaman awak.